Rêve de pluie

Felicity Nampijinpa Robertson

Acrylique sur toile

98 x 102 cm

2016

Prix :
Vendu

Rêve de Pluie

Rêve de Pluie par Felicity Nampinjinpa Robertson.

Ce rêve est associé à Puyurru, une région située à l’est de Yuendumu. Généralement, les lits des rivières sont asséchés et présentent des trous d’eau naturels. Deux homme Jangala, faiseurs de pluie chantèrent et firent des cérémonies, ce qui déclencha un orage gigantesque. Ce dernier traversa la région de façon dévastatrice, créant d’énormes éclairs qui déchiraient le ciel. Cet Orage en rencontra un autre à Wapurtali à l’ouest. Un oiseau géant l’intercepta et le transporta jusqu’à Purlungyanu créant ainsi une réserve d’eau gigantesque.

A Puyurru, l’oiseau déterra un serpent géant « Warnayarra » (le serpent arc en ciel) et ce serpent transporta l’eau pour créer un lac géant, Jillyiumpa. Cette histoire appartient aux hommes Jangala et aux femmes Nangala.

 

Art d’Australie – Peinture aborigène du désert central d’Australie – Galerie exposition / vente

 

The site depicted in this painting is Puyurru, west of Yuendumu. In the usually dry creek beds are water soakages or naturally occurring wells. Two Jangala men, rainmakers, sang the rain, unleashing a giant storm. It travelled across the country, with the lightning striking the land. This storm met up with another storm from Wapurtali, to the west, was picked up by a ‘kirrkarlan’ (brown falcon [Falco berigora]) and carried further west until it dropped the storm at Purlungyanu, where it created a giant soakage. At Puyurru the bird dug up a giant snake, ‘warnayarra’ (the ‘rainbow serpent’) and the snake carried water to create the large lake, Jillyiumpa, close to an outstation in this country. This story belongs to Jangala men and Nangala women. In contemporary Warlpiri paintings traditional iconography is used to represent the Jukurrpa, associated sites and other elements. In many paintings of this Jukurrpa curved and straight lines represent the ‘ngawarra’ (flood waters) running through the landscape. Motifs frequently used to depict this story include small circles representing ‘mulju’ (water soakages) and short bars depicting ‘mangkurdu’ (cumulus & stratocumulus clouds).