Watiya warnu Jukurrpa

Agnes Nampijinpa Fry

Acrylique sur toile

30 x 46 cm

2014

Prix :
100 < 500€

Watiya warnu Jukurrpa

Watiya warnu Jukurrpa (Seed Dreaming)

Cette peinture raconte l’histoire d’un ancêtre de ‘watiya-warnu’ (Acacia tenuissima) venus du sud d’une petite colline appelée Ngurlupurranyangu à Yamunturrngu (Mont Liebig). En chemin, il a ramassé les graines « watiya-warnu » et les a placés dans ‘parrajas’ (plat à nourriture qu’il portait sur sa tête. Watiya-warnu est un arbre à graines qui pousse en rase campagne spinifex ou mulga. Lorsque les personnes reviennent à leur camp après avoir ramassé les graines ilsfabriquent de grands brise-vent pour s’abriter et vanner les graines en fin d’après-midi. La graine immatures « watiya-warnu » est utilisée pour être broyé en une pâte et peut être utilisé pour traiter les maux de ventre. La cérémonie associés « watiya-warnu » nécessite la préparation d’une peinture de grande surface.

Ce Jukurrpa appartient à Nampijinpa/Nangala femmes et hommes Jampijinpa. Dans les peintures contemporaines de Warlpiri l’iconographie traditionnelle est utilisée pour représenter le Jukurrpa, des sites particuliers et autres éléments.

 

Peinture d’Australie – Art Aborigène

 

This painting tells the story of a Jangala ‘watiya-warnu’ (Acacia tenuissima) ancestor who travelled south from a small hill called Ngurlupurranyangu to Yamunturrngu (Mount Liebig). As he travelled he picked the ‘watiya-warnu’ seeds and placed them in ‘parrajas’ (food carriers), one of which he carried on his head. Watiya-warnu is a seed bearing tree that grows in open spinifex or mulga country. When people returned to their camp after collecting the seeds they would make large windbreaks for shelter and winnow the seed in the late afternoon. Immature ‘watiya-warnu’ seed is ground into a paste and can be used to treat upset stomachs. The associated ‘watiya-warnu’ ceremony involves the preparation of a large ground painting. This Jukurrpa belongs to Nampijinpa/Nangala women and Jampijinpa/Jangala men. In contemporary Warlpiri paintings traditional iconography is used to represent the Jukurrpa, particular sites and other elements. In paintings of this Dreaming ‘U’ shapes are often depicting women collecting the ‘watiya-warnu’ seeds. Oval shapes represent the ‘parrajas’ where they carry the seeds and strait lines beside them frequently portrait digging sticks.